Feeling Blue

Η κατάθλιψη είναι μια κατάσταση χαμηλής διάθεσης και αποστροφής προς δραστηριότητα ή απάθεια που μπορεί να επηρεάσει τις σκέψεις ενός ατόμου, τη συμπεριφορά, τα συναισθήματα και την αίσθηση της ευημερίας.

Ένας άνθρωπος με καταθλιπτική διάθεση μπορεί να αισθάνεται λυπημένος, ανήσυχος, άδειος, χωρίς ελπίδα, ανήμπορος, ένοχος, οξύθυμος, θυμωμένος ή ανήσυχος. Υπάρχει η πιθανότητα να έχει χάσει το ενδιαφέρον του για δραστηριότητες που κάποτε ήταν ευχάριστες, να εμφανίζει απώλεια όρεξης ή υπερφαγία. Επίσης είναι πιθανό να παρουσιάζει προβλήματα συγκέντρωσης, στο να θυμάται λεπτομέρειες ή να πάρει αποφάσεις. Άλλα συμπτώματα μπορεί να είναι οι δυσκολίες στις σχέσεις , η αϋπνία, ο υπερβολικός ύπνος, η κόπωση, πεπτικά .
Η καταθλιπτική διάθεση μπορεί είναι ένα χαρακτηριστικό ψυχιατρικών συνδρόμων όπως η μείζονα καταθλιπτική διαταραχή, μπορεί όμως να είναι μια φυσιολογική αντίδραση, εφ όσον τα συμπτώματα δεν επιμένουν μακροπρόθεσμα, σε συμβάντα της ζωής, όπως πένθος, ή μια παρενέργεια ορισμένων φαρμακευτικών αγωγών και ιατρικές θεραπείες.

Η κατάθλιψη εμφανίζεται με πολλές μορφές και σχήματα: μείζονα κατάθλιψη, άτυπη κατάθλιψη, δυσθυμία, εποχική συναισθηματική διαταραχή, κατάθλιψη τοκετού και γαλουχίας.

Και τώρα τι κάνω;

Μιλήστε. Η απομόνωση επιδεινώνει την κατάθλιψη. Βγείτε έξω, συναντήστε φίλους και αγαπημένα πρόσωπα. Και μόνο το να μιλήσετε με κάποιον για το πώς αισθάνεστε μπορεί να είναι μια τεράστια βοήθεια. Μπορεί να μην είναι σε θέση να σας παρέχει συμβουλές. Χρειάζεται απλά να είναι ένας καλός ακροατής, κάποιος που θα σας ακούσει με προσοχή χωρίς να σας κρίνει.
Κινηθείτε. Όταν είστε κατάθλιψη, και το να σηκωθείτε από το κρεβάτι μπορεί να φαίνεται δύσκολο, πόσο μάλλον να ασκηθείτε. Κι όμως η τακτική άσκηση μπορεί να είναι εξίσου αποτελεσματική με τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης. Μια μικρή βόλτα με τα πόδια, λίγο τρέξιμο με μουσική είναι μια πολύ καλή αρχή.

Προσέξτε την διατροφή σας. Μειώστε την κατανάλωση τροφών που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τη διάθεσή σας, όπως η καφεΐνη, το αλκοόλ, τα τρανς λιπαρά, η ζάχαρη και οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες. Αυξήστε τα θρεπτικά συστατικά που ενισχύουν τη διάθεση, όπως ωμέγα-3 λιπαρά οξέα. Μπορείτε ακόμη να χρησιμοποιήσετε, αφού συμβουλευτείτε το ιατρό σας, κάποιο συμπλήρωμα, όπως η 5 HTP ή το φυτικό St John’s Wort που έχει ευεργετικά οφέλη στην ελαφριά έως μέτρια κατάθλιψη.

Βρείτε τρόπους να βρίσκεστε και πάλι με κόσμο. Περάστε χρόνο στη φύση, αναλάβετε τη φροντίδα για ένα κατοικίδιο ζώο, δηλώστε εθελοντής, ξεκινήστε ένα χόμπι. Ίσως φαίνεται δύσκολο αρχικά σύντομα όμως θα αρχίσετε να αισθάνεστε καλύτερα.

Μιλήστε σε έναν εξειδικευμένο επαγγελματία υγείας, ο οποίος μπορεί να σας βοηθήσει να διαχειριστείτε τα συμπτώματά, και ίσως να σας συστήσει κάποια υποβοηθητική αγωγή. Και φυσικά μην ξεχνάτε ότι πρώτη η φύση μας δίνει τα υλικά για μια ισορροπημένη ζωή.

[1] (Jacobsen JPKrystal ADKrishnan KRCaron MG, Adjunctive 5-Hydroxytryptophan Slow-Release for Treatment-Resistant Depression: Clinical and Preclinical Rationale. Trends Pharmacol Sci. 2016 Nov;37(11):933-944. doi: 10.1016/j.tips.2016.09.001. Epub 2016 Sep 28.)

[2] (Linde K, Mulrow CD. St John’s Wort for depression. The Cochrane Database of Systematic Reviews 1998, Issue 4. Art. No.: CD000448. DOI: 10.1002/14651858.CD000448)

Βασίλης Βασιλείου

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη, έπαιξα μπάλα στην αυλή της Αγίας Σοφίας, μπάσκετ στην Ικτίνου. Αγαπώ τα ταξίδια, ιδιαίτερα όσα δεν έχω κάνει ακόμα, το Ασύρτικο Σαντορίνης, το Côte-d'Or και το Barolo. Έχω τερματίσει Ironman Triathlon Full Distance και όταν δεν εργάζομαι στο φαρμακείο μου, στην οδό Μητροπόλεως 113 στη Θεσσαλονίκη, θα με πετύχετε να προετοιμάζομαι για τον επόμενο, κατά πάσα πιθανότητα αδιανόητο, αθλητικό στόχο.

Χωρίς σχόλια

Το σχόλιο σας