Καφές: Φίλος ή Εχθρός;

Ποιες είναι οι ευεργετικές ιδιότητες του δημοφιλούς ροφήματος και τι πρέπει να προσέξουμε;

Τον έχουμε συνδυάσει με το πρωινό μας, με χαλαρές στιγμές με φίλους, με ξενύχτια στη δουλειά… Όντως, για πολλούς ο καφές αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς τους και νούμερο ένα στη λίστα με τα ψώνια για το σουπερμάρκετ. Παρά το γεγονός, όμως, ότι όλο και περισσότερες έρευνες αποδίδουν στο δημοφιλές ρόφημα αρκετές ευεργετικές ιδιότητες που καθιστούν τη μία κούπα καφέ ακόμα και απαραίτητη για τον οργανισμό μας, η υπερκατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε ανεπιθύμητες παρενέργειες.

Τα υπέρ:

Καταπολεμά το διαβήτη τύπου 2

Πίνοντας καφέ ίσως προστατευόμαστε από το διαβήτη τύπου 2. Ερευνητές του Harvard μελέτησαν 100.000 ανθρώπους επί 20 χρόνια και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όσοι αύξησαν τον καφέ που έπιναν ημερησίως κατά μία κούπα είχαν 11% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2. Από την άλλη, όσοι μείωσαν την ποσότητα ημερήσιου καφέ αύξησαν την πιθανότητα αυτή κατά 17%.

Το UCLA αποδίδει την ευεργετική αυτή ιδιότητα του καφέ στην πρωτεΐνη SHBG, η οποία ρυθμίζει τη δραστηριότητα των οιστρογόνων και της τεστοστερόνης, τα οποία πιστεύεται ότι παίζουν σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση διαβήτη τύπου 2. Πίνοντας καφέ, λοιπόν, φαίνεται να αυξάνονται και τα ποσοστά της SHBG στον οργανισμό μας.

Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης Πάρκινσον

Αμερικανοί ερευνητές ολοκλήρωσαν μια έρευνα που μελετούσε το σύνδεσμό ανάμεσα στον καφέ και τη νόσο του Πάρκινσον και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πίνοντας καφέ μειώνουμε τον κίνδυνο να εκδηλώσουμε τη νόσο. Επιπλέον, το κέντρο έρευνας του  McGill University Health Centre δημοσίευσε σε μελέτη του ότι ο καφές διευκολύνει την κίνηση όσων πάσχουν από την εν λόγω ασθένεια.

Καταπολεμά τον καρκίνο του ήπατος

Η κατανάλωση καφέ μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου του ήπατος κατά 40%, ενώ με τρεις κούπες την ημέρα, ο κίνδυνος μειώνεται κατά 50%, σημειώνει ιταλική έρευνα. Ο συντονιστής Dr. Carlo La Vecchia – από το «Istituto di Ricerche Farmacologiche Mario Negri» του Μιλάνου – δήλωσε «η έρευνά μας επιβεβαιώνει ο καφές ευνοεί την υγεία μας και ιδιαίτερα το ήπαρ».

Προστατεύει από την κατάθλιψη

Το National Institute of Health κατέληξε σε πρόσφατη έρευνά του ότι όσοι πίνουν τουλάχιστον τέσσερα φλυτζάνια καφέ έχουν 10% λιγότερες πιθανότητες να υποφέρουν από κατάθλιψη, όχι εξαιτίας της έξαψης που προκαλεί η καφεΐνη, αλλά των αντιοξειδωτικών που περιέχει, όπως σημειώνει ο διακεκριμένος ιατρός Honglei Chen.

To «Harvard School of Public Health» έρχεται να επιβεβαιώσει την παραπάνω θεωρία καθώς σε έρευνά του σημειώνει ότι δυο με τέσσερα φλυτζάνια καφέ μειώνουν τον κίνδυνο αυτοκτονιών κατά 50%. Ο λόγος; Ο καφές λειτουργεί ως ήπιο αντικαταθλιπτικό, αυξάνοντας τα ποσοστά νευροδιαβιβαστών: όπως η σεροτονίνη, η ντοπαμίνη και η νοραδρελανίνη.

Κίνδυνοι

Στρεσάρει

Πίνοντας πολύ καφέ απελευθερώνουμε κορτιζόλη, επινεφρόνη και νορεπινεφρίνη, γνωστές και ως ορμόνες του στρες. Οι ουσίες αυτές προκαλούν ταχυπαλμία και ανεβάζουν την πίεση, ενώ σε μεγάλες ποσότητες δεν αφήνουν τον οργανισμό να χαλαρώσει. Ίσως η πολλή καφεΐνη να σας δώσει την απαραίτητη ενέργεια για να ολοκληρώσετε ένα απαιτητικό πρότζεκτ, μακροπρόθεσμα όμως προκαλεί μόνιμο στρες το οποίο μπορεί να είναι βλαβερό για την υγεία.

Δυσκολεύει την πέψη

Πίνοντας καφέ με άδειο στομάχι ενεργοποιούμε την παραγωγή υδροχλωρικού οξέος, το οποίο σε κανονικές συνθήκες πρέπει να παράγεται μόνο κατά τη διαδικασία της χώνεψης. Εάν ο οργανισμός παράγει το συγκεκριμένο οξύ συχνότερα από το κανονικό λόγω κατανάλωσης καφέ, τότε ενδέχεται μελλοντικά να υπάρξει πρόβλημα με την πέψη.

Αριστοτέλης Σπηλιωτόπουλος

Μόνιμος κάτοικος Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια, ενημερώνομαι διαρκώς για ό,τι αφορά το style, beauty και lifestyle χώρο. Συντάκτης από το 2012, με αδυναμία στις αμερικανικές σειρές και το σινεμά, τα μικρά καφέ και τις ιδιαίτερες γεύσεις.

Χωρίς σχόλια

Το σχόλιο σας